Dolfijnen en naar Jo - Reisverslag uit Baía Formosa, Brazilië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu Dolfijnen en naar Jo - Reisverslag uit Baía Formosa, Brazilië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu

Dolfijnen en naar Jo

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

07 December 2012 | Brazilië, Baía Formosa

Gisteren op excursie met de boot. We begonnen met het aantrekken van zwemvesten... Daarna met een klein bootje door de branding naar het schip waarmee we gaan varen. Wat een golven. Daarna op naar de dolfijnen. Waarvan we ons toch nog enigszins afvroegen of we ze zouden zien. Maar echt we hebben minstens tien dolfijnen gezien. Al hebben we er niet tussen gezwommen. Vervolgens een eind langs de prachtige kust varen. Met palmen en duinen. Hier kun je trouwens de gevolgen van het veranderende klimaat goed waarnemen. De bescherming van het achterland wordt minder doordat de zee steeds meer hard zandsteen en duinen afbreekt. Bij zo'n door braak van de kust is een lagune of mangrove ontstaan. Al lijkt het een rivierdelta, dat is het niet. We gaan voor anker in de lagune en daar zwemmen we en zoeken schelpen.

Als we terug zijn op het schip heeft de bemanning een verrukkelijk maal voor ons klaargemaakt. Gegrilde spiesen van kip en garnalen, een geroosterd broodje met stukjes tomaat met een heerlijke knoflook smaak, wat, sla, tomaten en uien. En prachtig opgemaakt. Je kon zoveel krijgen als je wilde. Daarna kwamen ze langs met borden vol van het heerlijk zoete fruit van hier. Hmmmm. Daarna verder de lagune in. Met veel verschillende soorten vogels, dorpjes, garnalen kwekerijen, punterende vissers en kinderen die naar het water komen rennen om te zwaaien.

We varen met de ondergaande zon terug naar de wal. Vanaf Tibau do Sul gaan we terug naar Pipa met een busje. Een excursie om zeker te doen!

Sjakie heeft op zee enorm gelachen, leedvermaak noemen ze dat. De golven in de branding waren vrij hoog en onstuimig. En er was een stoere kerel die enorm zeeziek werd. De arme man is daarna enorm geplaagd. En toen we hem gisteravond in Pipa tegenkwamen ging het er weer over. Hoe herken je mensen... We waren trouwens met een ander stel uit Assendelft. Dus Sjakie was niet de enige schuldige. Gelukkig kon de beste man er zelf wel om lachen toen hij in rustiger vaarwater terecht kwam;-)

We liggen nu aan het zwembad. Dertig graden en een blauwe lucht. Jo komt ons tegen één uur halen. Zal wel Braziliaanse één uur zijn. Dus we zien wel hoe laat hij er is.

Groetjes Sjakie en Aaltje

PS: Leuk om jullie reacties te lezen:-)

• 07 December 2012 - 17:28

Lumien:

Vannacht 15 graden vorst!!!! Schaatsen uit het vet..............................................alleen is het maar voor 1 nachtje!

• 09 December 2012 - 10:51

Erwin:

Jo heeft jullie inmiddels opgehaald?