Trullo, Trulli of trollen? - Reisverslag uit Alberobello, Italië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu Trullo, Trulli of trollen? - Reisverslag uit Alberobello, Italië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu

Trullo, Trulli of trollen?

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

21 Juni 2011 | Italië, Alberobello

Op naar Matera dus. De beschrijving van de route volgen we. WE rijden lange stukken over kronkelige bergweggetjes. Groene bergen met van die snel stromende watertjes. Net de Alpen. Maar al snel zijn we het spoor een beetje bijster. Borden zijn anders dan verwacht en sommige wegen zijn afgesloten. WE belanden in een dorp of stadje waar we doorheen zouden moeten kunnen. Gewoon de ene kant erin en de andere kant eruit. Nou dat bleek onmogelijk. Dezelfde weg terug. Kronkelend. Nu berg af. En een stuk terug en op een andere manier verder.

Inmiddels is het landschap veranderd in een rotsig breed rivierdal. Allemaal kleine heuveltjes met erosie verschijnselen. Maar ook veel olijven, sinasappel, citroenen, kersen en druiven plantages hier. Wel vruchtbare grond.

In Matera arriveren we rond drie uur. Erg warm en wat is het een grote stad. Als snel vinden we de Sassie; opgenomen op de wereld erfgoederen lijst van de Unesco. Woningen zo tegen de berg aan geplakt lijkt het. Maar ze zijn deels uitgehouwen en gaan diep in de berg verder. Net als de kerken. Lekker koel daarbinnen. Maar of je daar tot 50 jaar geleden had willen wonen? De stal grenzend aan de slaap, keuken, leefruimte met weinig tot geen ventilatie? Het is niet zomaar dat de overheid vond dat de leefomstandigheden niet toereikend waren. De mensen moesten gaan verhuisen naar een nieuwbouwwijk. Niet de meest luxe, want het waren arme mensen die in de Sassie verbleven.

Inmiddels zijn een aantal rotswoningen gerenoveerd en opnieuw bewoond. Je vindt er ook hotels en B&B. Op naar het volgende Unesco project: Alberobello. Daar overnachten we in een Trullo, meervoud Trulli. Vroeger bestem voor herders en werkmaterieel. Huisjes bij een stuk land, waasrvoor je, omdat het geen woonhuizen zijn, geen belasting hoeft te betalen. Daarom gingen steeds meer mensen in zo'n Trullo wonene. In Alberobello staan er zo'n 1000 bij elkaar. Een Trullo is een klein vaak vierkant huisje met een rond, in een punt uitlopend dak. Leuk voor een paar overnachtingen, maar er in wonen? Hmmm.