Verslagen vanaf Pompei - Reisverslag uit Maratea, Italië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu Verslagen vanaf Pompei - Reisverslag uit Maratea, Italië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu

Verslagen vanaf Pompei

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

21 Juni 2011 | Italië, Maratea

We hebben weer een hotel met internet! Dus een brichtje lukt weer.

Dag 3 tot en met 6 ongeveer.

Na Pompei naar Maratea, maar niet voordat we de veroorzaker van de opgegraven stad hebben bekeken. De Vesuvius. Vulkaan die in 79 na Christus uitbarstte. De waarschuwingen waren er talrijk voor die tijd. Vooral in 63. Toen waren er aardschokken en bevingen, waarbij Pompei grotendeels verwoest werd. Daarom zijn er maar zo'n 2000 van de 20.000 inwoners om het leven gekomen. In Pompei werd nog gewerkt aan de weder opbouw, herstel na de aardbeving. Dat ging in die tijd niet zo snel dus. Geldgebrek waarschijnlijk. Ze woonden toen elders en kwamen af en toe terug bij de bouw.

Maar 20.000 mensen is veel en dat is bijzonder. Zo'n hele stad bedolven en weer opgegraven. En te bezichtigen dus. En het was een hele belevenis. Het spectaculaire wordt nog versterkt als we van bovenaf de krater van de Vesuvius proberen om het oude Pompei te vinden. Dat valt niet mee! Dus de gids aan het eind van het pad maar eens gevraagd. Nadat ie al z'n kennis van het Nederlands over ons had uitgestort.... Wie kent er niet 'olleke bolleke rebisolleke....'. Hij wees ons Pompeiaan. Kijk daar in de verte die rechte weg en dar achter. Zow hé dat is ver. En het is een heldere dag! Het was ook niet voor niets een half uur met de auto en daarna nog een half uur te voet het laatste stuk beklimmen. pfff zweet. Imposant zo bovenop de vulkaan... dat gat, die krater. En die zwaveldamp! Je ziet wat rook opstijgen en even later loop je daar dicht bij langs en ja hoor je ruikt het ook... H2S een rotte eieren geur.

Veel bezoekers, ook nu al, zowel op de Vesuvius als in Pompei. Zo ook dikke mensen wat een inspanning voor ze.... als ook een oud Japans vrouwtje dat rennend de vulkaan afstormt, omdat ze de bus dreigt te missen. Is gelukkig goed afgelopen.

Bijzonder detail: kaartjes gekocht op de Vesuvius met afbeeldingen van Pompei. En met waarmerk dat het daarboven gekocht is. De veroorzaker en het slachtoffer blijven verbonden.

Op naar Maratea. via de kustweg langs Amalfi? Nee toch maar niet. Doen we dat later en we kunnen het niet goed vinden. Dan maar snelweg. Het regent en onweert. We doorkruisen een bergketen met hoge bergen. Je waant je in de Alpen. Niet in zuid Italie. Want de bergen zijn groen en niet kaal van de erosie na de houtkap. Dat zal verderop wel komen!

Mooi hotel in Maratea met zwembad en 's avonds weer droog en lekker weer. Maratea is een gebied waar het toerisme nog in opkomst is. Favoriet bij de Italianen in augustus. Zat hotels in aanbouw. De plaats Maratea betreft een hoog en laag dorp waar je je alleen via trappen en steile smalle steegjes kunt verplaatsen. Dit levert mooie plaatjes op.

Hier heb ik een elektrische gemeente auto gespot!

Net als in het meer zuidelijke vissersdorpje Scalea waar het zoeken is naar de historie, omdat het strandtoerisme alle ruimte in beslag neemt. De vissers? Vetrokken naar elders of de haven is in ieder geval verdwenen. Een heel andere manier van geld verdienen is het geworden in zuid Italie.

Onze reis heet 'schatten van zuid Italie'. Wie weet hoe lang het nog duurt en je vindt ze niet meer terug tussen parkeerplaatsen, hotels, gelateria's, pizzeria's en restaurants.

Ik schreef dit terwijl we lekker aan het zwembad liggen in het namiddag zonnetje. Zo rond een uur of zeven. Rond een uur of negen is het hier eten. Wel even wennen. Morgen: op naar Alberobello, maar wel via Matera (wat lijken die namen op elkaar).