Indrukwekkend Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Pompei

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

14 Juni 2011 | Italië, Pompei

Vanmorgen met prachtig, maar wel warm weer, naar de opgegraven stad Pompei geweest. Dat was indrukwekkend. Te bedenken wat ze toen allemaal al maakten. Beton, riolering en grote bijzondere bouwerken. En dat alles is door een eruptie van de Vesuvius bedolven. En die Vesuvius ligt er echt een end vandaan. Zelf gezien. Ik hou van wandelen, maar na 4 uur Pompei moet ik er echt niet aan denken om al die kilometers naar de Vesuvius te gaan wandelen. We schatten het op een kilometer of 40. En bijzonder ook dat de mensen die in die lava stroom zijn omgekomen zo goed geconserveerd blijven. De kleding is duidelijk op het lichaam te herkennen.

Sjakie is helmaal onder de indruk van de bouwkunst van die tijd. Riolering, maar ook buizen in gemetselde en gestorte of aangepleisterde muren is verbazingwekkend. Ook het opvangen van water in een bassin dat volregent door een gat in het dak. Vanuit dat bassin wordt het water met een leidingen stelsel vervoert naar een soort van zuivering, waarna het ingezet wordt voor allerlei doeleinden.

Het was toen al een grote stad. Allemaal huizen aan elkaar gebouwd (rijtjes huizen dus)soms met grote binnentuinen met waterpartijen en groen. Ook het groen in de stad hebben ze naar toen hersteld. En ze hadden best veel groen.

Natuurlijk ook het theater en de plaats waar de gladiatoren oefenden en met elkaar streden. De tempels, de pleinen, de eettentjes, een hoerentent, het gemeentehuis en zeker al de goed geconserveerde wandschilderingen die in veel huizen nog te zien zijn.

Maar ook lekker gegeten gisteren. Lekker buiten op het terras. En auto's kijken. Geen een zonder deuk en wat een patsers die Italianen. En drukte makers in het verkeer.

Vanavond waarschijnlijk ergens binnen eten, want we hebben net een enorme noodbui gehad. Ach je moet ook eens siesta houden;-)

Morgen op naar Maratea via de Amalfiaanse kustweg en Salerno.

De vlucht hier naartoe ging trouwens erg snel. Tien minuten sneller dan aangegeven. Waar tref je dat tegenwoordig nog.

Nou de groeten van ons.