Terug in Natal - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu Terug in Natal - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Aaltje Brink-Remmelts - WaarBenJij.nu

Terug in Natal

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

30 December 2007 | Brazilië, Natal

Hoi allemaal,

Roelina van harte gefeliciteerd met het 40 jarige huwelijk van je pa en ma! :-)
En een fijn feessie toegewenst.

We zijn vandaag met de bus teruggekomen in Natal. Bij Jo was het geweldig! We hebben vanalles gezien. Met Ester en Nina gaat het goed. Nina ziet er meer Nederlands dan Braziliaans uit. Blauwe ogen en haar dat blond is met een rode gloed. Niet echt praktisch met de zon hier.

Jammer genoeg kan ik hier geen foto's op de site zetten (ik zit in het hotel achter internet). Ze zijn mooi geworden.

En ik was al weer vergeten dat je hier altijd lekker fruit en fruitsapjes krijgt. Abagachi (ananas) smaakt hier veel lekkerder dan in Nederland. Ter plekke door de zon gerijpt!

Jo woont prachtig. Een huis dat 200 jaar oud is en waar een suikerfabriek bij stond. Het huis en de slavenverblijven zijn totaal verbouwd door de vorige eigenaar. Hij wilde er een hotel van maken. Dat is ook te zien aan de vele kamers met eigen douche en toilet. Jo heeft ook bepaald meubels overgenomen van de vorige eigenaar. Die waren te groot om uit het huis te halen.

Jo verbouwt suikerriet, mest garnalen vet en heeft 5 koeien in een kudde van de buurman lopen. Ik kan hier hele verhalen over vertellen, maar daar gun ik me nu geen tijd voor. We hebben gisteren het jaarlijkse personeelsfeest van Jo z'n bedrijvigheid meegevierd. Wethouders en andere mensen komen dan ook even langs om feest te vieren. Met 15 kilo vlees, 24 liter cola, montila, ijs en wat canchaça is een feest compleet. Wethouders bezoeken hier veel feestjes, ze kwamen zo goed als dronken aan.

De opzichter van de garnalen, Marconi, is een beetje een uitzondering vergeleken met de rest. Hij drinkt niet en rookt niet. Op onze eerste avond bij Jo kwam hij, nieuwsgierig, langs. We hebben een spelletje mens erger je niet gespeeld met zijn vieren. Hij had veel belangstelling voor Nederland en onze gebruiken en taal. Dit maakte dat communicatie met hem redelijk verliep. Dit was ook gezellig bij het personeelsfeest.

Over het algemeen is iedereen hier erg behulpzaam met het zoeken van de weg, wijzen van de weg en helpen met van alles en nog wat.

Voor Sjakie was het verblijf bij Jo een beetje een verblijf in een spook hotel. Twee kikkers onder de wc bril, grote springende kikkers op de veranda (meer dan 10 cm hoog), een gevangen krokodil bij de garnalen vijvers, vleermuizen, torren. En zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Wie Sjakie kent weet dat zijn omgeving behoorlijk geschrokken is van zijn schrikreacties. Ester kan hier goed met Sjakie over praten. Die houdt ook niet van het leven op de boerderij.

Zo ik stop er maar weer mee. Het half uurtje internet zit er bijna weer op. Het is vandaag erg traag, dus ik hoop dat het bericht nog overkomt.

Groeten van Sjakie en Aaltje

• 30 December 2007 - 21:22

Gerda En Eddie:

Klinkt allemaal helemaal super. Maar arme arme sjakie wat zal hij rare sprongen gemaakt hebben. Gniet nog maar een paar dagen. Alvast een heel goed en gezond 2008 gewenst

• 30 December 2007 - 21:40

Albert En Klaasje:

Klinkt goed met al dat leven op de boerderij!Krokodillentranen waren die er ook? Horen we iets van heimwee?(angst).
    Mooi dat het goed gaat bij familie Huisman.
    Andries en Femmie hadden een feestje van daag 40 jaar getrouwd.We zijn net terug van het stampottenbuffet.
    Het gaat weer vriezen,wie weet komt er nog schaatsijs.
    We wensen jullie een zalig uiteinde en een goed begin van 2008!

• 31 December 2007 - 06:41

Mark:

Fantastisch wat jullie daar meemaken, geniet ervan. Veel plezier.

• 31 December 2007 - 07:39

Huib En Yolanda:

wat een schatje is sjakie toch! Veel plezier daar! groetjes, Huib en Yolanda

• 31 December 2007 - 10:10

Astrid:

Erg leuk om jullie ervaringen te kunnen volgen. Klinkt erg aantrekelijk allemaal. Jammer dat je geen foto's kan plaatsen, maar een kans om die alsnog te kunnen bekijken komt vast nog wel. Maar ach, misschien is het ook wel beter om jullie in deze dagen niet in de korte broek te hoeven zien (ha ha, nee hoor, het is jullie van harte gegund). Het is hier nu oudjaarsdag, 11 uur 's morgens. De zon schijnt, het heeft een klein beetje gevroren vannacht en het is zo goed als windstil hier. Het carbid-schieten is in al zijn hevigheid losgebarsten. Ik hoor niet anders dan knallende melkbussen in Zwartewaterland en omgeving. Doen ze dat daar ook, of is dat iets typisch Hollands? En oliebollen en knieperties, heeft jullie hollandse vriend die traditie ook meegenomen? Wij wensen jullie daar een heel bijzondere, fantastische en onvergetelijke jaarwisseling toe. 't Moet wel heel apart zijn om in je korte broek een vuurpijl af te kunnen steken!
    Veel plezier nog en tot ziens in 2008.

Astrid

• 31 December 2007 - 11:03

J P:

hoi aal hier alles in de voorberijding voor oudjaarsavond!!nacht wij zijn bij ons heeft sjakie onze statafels nog klaargezet

alvast de beste wensen

groet j p en de rest

• 31 December 2007 - 11:10

Erwin Ellen En Julia:

Zo te horen hebben jullie het goed naar jullie zin in Brazilie. Leuk!
    Wij wensen jullie een hele goede jaarwisseling en tot snel!!!

Groetjes,
    Erwin, Ellen en Julia

• 31 December 2007 - 15:04

De 4 Brokjes:

Wat leuk om jullie belevenissen "live" mee te maken. Een goed uiteinde (zonder oliebollen ??) en een nog beter begin.
    groetjes de 4 Brokjes